Aktualizace firmwaru se zasekla a poté smazala data na Trezor One, Ticket ID: 12556

Chtěl bych poprosit o pomoc. Už jsem to řešil s podporou, ale nechce se mi věřit, že s tím opravdu nic dělat nejde. Po 7 letech jsem připojil Trezor One k počítači, byl jsem vyzván k aktualizaci firmwaru bez kterého prý Trezor už otevřít nejde. Zálohu jsem nemohl vytvořit, protože to bez přihlášení nejde a přihlásit se nejde bez aktualizace. Při instalaci se proces na dlouhou dobu zasekl na 99%. Odpojil jsem Trezor, znovu připojil a psal, že je v bootloader modu. Po opětovném odpojení a připojení systém dovolil udělat aktualizaci, která proběhla. Nyní se Trezor chová jako nové zařízení a vyzívá k založení nového účtu nebo obnovení zálohy ze seedu. Seed jsem z bezpečnostních důvodu nikdy neuchovával. Spoléhal jsem na zařízení a heslo. Bohužel se nechci spokojit s tvrzením paní na podpoře, která mi s lítostí oznámila, že doufá, že moje vzniklá škoda je minimální.

Dobrý deň, seed je absolútny základ a celá podstata hardware peňaženky, práve ten seed je vašou peňazenkou. Používa ho v podstate každá HW aj SW peňaženka na trhu, je to tzv. BIP39 standard.

Trezor je len zariadenie, ktoré ho bezpečne uchováva. Ak nemáte seed nemáte nič. Resp ten kto seed má, kontroluje celú peňaženku.

Rovnaká situácia by nastala ak by ste Trezor stratili alebo poškodili.

Na ilustráciu, to, že ste si seed nezapísali je ekvivalent toho ako keby ste zamkli čokoľvek cenné do klasického oceľového trezoru a odhodili kľuč.

Áno, je možné že sa Trezor pri aktualizácii vymazal, hlavne ak ste mali veľmi starý firmware, napriklad pri verzii 1.6.2 bola bezpečnostna aktualizácia, ktorá musela zariadenie vymazať. Takisto pri zlom spojení (napr. USB kabel).
Preto je užívateľ vždy informovaný pred tým než aktualizuje aby sa ujistil, že seed má.

Děkuji za odpověď. Jistě pokud Trezor rozbiju, ztratím je to riziko, které nesu já. Výrobce by zase měl nést odpovědnost za kontinuitu provozu a možnosti přihlášení. Jedná se o kritickou věc, kde se předpokládá, že člověk může zařízení použít až po několika letech. Seed byl prezentován jako záloha. Tedy ve vaší analogii: klíče jsem od zamčeného člověka schoval k vám do kapsy aby byly v bezpečí, ale vy jste si po letech vyměnili kalhoty a spoléháte, že jsem si udělal kopii. A jestli je pravda, že některá aktualizace Trezor vymaže tak ty kalhoty jste zahodil úplně vědomě. Neřešil bych to pokud by to bylo zanedbatelné. Rád bych váš požádal o kontakt na někoho s kým to můžu řešit přímo - fyzická kontrola zařízení u vás nejlépe.

Nie, odpovednosť nesie uživateľ. To je tzv. self custody.
Trezor ako spoločnosť nemá žiadne záznamy o vašej peňaženke pretože to tak technicky jednoducho nefunguje.

Výrobca nesie odpovednosť za zariadenie ako také (klasická 2 letá záruka), ale nie za vaše privátne kľuče (seed).

áno, záloha ku ktorej máte prístp len vy a nikto iný. Skúsim vám dohľadať ako to presne bolo popísane v starej wallete, ktorú ste kedysi použili pri setupe Trezoru.

nie, v tomto prípade ste si ho schovali do svojej kapsy (Trezoru) ktorý je váš. A len by viete čo v tej kapse je (viete to lebo vám to Trezor povedal, dal vám slová seedu).

Rozumiem vám ale, žiadne fyzické kontroly nerobíme a v tomto prípade ani nie je čo kontrolovať, váš Trezor je prázdny. Seed je uložený na chipe Trezoru a keď sa vymaže tak na ňom nič nie je.

Dobře tedy za Trezor jako takový nenesete odpovědnost, ale za vydanou aktualizaci, která poškodí/smaže data na mém zařízení ano. Trezor nebylo možné dále použít a uživatele dotlačíte do bodu, kdy je nucen aktualizaci provést a to s plným vědomím, že určitá aktualizace jak píšete data smaže. Tedy nezlobte se na mě, ale v tom případě bez nějaké reálné domluvy (toto forum beru pouze jako informativní kanál) budu zvažovat řešení problému právní cestou.

Uživatel není k ničomu dotlačen, môže kedykoľvek obnoviť svoje prostriedky pomocou seedu (za ktory nesie odpovednosť).
Resp, v starej verzii wallety môžete stále Trezor otvoriť pomocou PINu aj bez aktualizácie a poslať krytpo na inú peňaženku v prípade že ste nemali seed. Tá verzia stále funguje.

Ako vidíte, všetko sa točí práve okolo seedu.

Ako som hovoril, firmware sa može vymazať aj kvôli špatnému kabelu. To čo som spomínal vyšie je aktualizácia spred niekoľkých rokov, nevravím že to bola konkrétne vaša situácia, neviem akú ste mali poslednú verziu.
To bol len konkrétny príklad, žiadna iná verzia zariadenie nemaže. Navyše celý tento mechanizmus existuje kvôli bezpečnosti aby nikto nemohol nainštalovať škodlivú verziu/aktualizáciu.

Ak chcete kontakt na naše právne oddelenie, odpovedzte prosím na tiket, kolegovia vám ho poskytnú.